2013/06/18

POLSKI KONGRES PRAWA MODY 2013

13 czerwca w Warszawie odbył się Polski Kongres Prawa Mody 2013. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, dlatego tym bardziej cieszę się, że byłam jej częścią. Na wstępie pragnę gorąco podziękować organizatorom - Instytutowi Allerhanda - za podjęcie się organizacji tego przedsięwzięcia!

W piękny, wiosenny czwartek, w hotelu Polonia Palace w Warszawie zebrali się miłośnicy mody, prawnicy, osoby pracujące w branży odzieżowej i wszyscy zainteresowani tematem funkcjonowania aspektów prawnych w świecie mody, aby wspólnie spędzić czas, wysłuchać niezwykle przydatnych, ciekawych oraz inspirujących wystąpień prelegentów, a także przedyskutować nurtujące ich problemy. 

Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Joanna Przetakiewicz (La Mania), Andrzej Pyrża (Urząd Patentowy RP), Magdalena Płonka (MSKPU), Małgorzata Kotlonek (GOSHICO), Milena Bodych (Fashion Law Business). Ich wystąpień można było wysłuchać w ramach 5 sesji tematycznych: KREACJA I TWÓRCZOŚĆ W BRANŻY MODOWEJ (Andrzej Pyrża - "Znaczenie ochrony własności intelektualnej dla branży modowej", Joanna Przetakiewicz - "Własność intelektualna jako majątek przedsiębiorstwa", Marcin Balicki - "Strategie ochrony własności intelektualnej"), PRODUKCJA I SPRZEDAŻ TOWARU MODOWEGO (dr Karolina Tetłak - "Podatki w branży modowej i zagadnienie prawa celnego związanego z importem i eksportem towaru modowego", Wojciech Rudzki - "Podręcznik operacyjny jako element umowy franchisingu w branży odzieżowej", Milena Bodych - "Metka odzieżowa jako informacja i element umowy"), SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU W BRANŻY MODOWEJ (Agnieszka Orzechowska - "Prawa pracownicze w przemyśle odzieżowym", Maria Huma, Magdalena Płonka), REKLAMA I KWESTIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ W MODZIE (dr hab. Paweł Podrecki - "Komercjalizacja i eksploatacja wizerunku celebryty", Monika Woźniacka - "Komercjalizacja i eksploatacja wizerunku celebryty"), NARUSZENIA PRAWA I OCHRONA PRAWNA W BRANŻY MODOWEJ (Marcin Fijałkowski - "Wyroby modowe jako chronione wzory przemysłowe", Justyna Rasiewicz - "Ochrona prawna wzornictwa odzieży w praktyce", Małgorzata Kotlonek, Edyta Demby-Siwek, Marcin Ożóg). Każda z tych osób to niezwykły bagaż doświadczeń i ogromna wiedza konieczna do funkcjonowania w branży. 

Pani Joanna Przetakiewicz, założycielka i właścicielka domu mody La Mania, wniosła w całe wydarzenie największą dawkę energii. W prostu i przejrzysty, ale bardzo ciekawy sposób opowiedziała o tym, jak ogromną wagę w świecie mody ma marka, a co za tym idzie, także znak towarowy. Wystąpienie poparte własnym doświadczeniem i znajomością funkcjonowania rynku mody od wewnątrz to bardzo ważna lekcja!

Własne przeżycia były także mocną stroną prelekcji Pani Małgorzaty Kotlonek - projektantki, współtwórczyni marki GOSHICO. To właśnie jej produkty (filcowe torebki z haftowanymi, etnicznymi ornamentami) są aktualnie w Polsce jednymi z najczęściej podrabianych towarów. Talent, niezwykła pasja i oddanie oraz ogromna bezradność i bezsilność. 

Oczywista wydawała się też konieczność nawiązania do niedawnych tragicznych wydarzeń w Bangladeszu. Tego tematu podjęła się Pani Magdalena Płonka, która jest wykładowcą w szkole projektowania ubioru MSKPU oraz autorką książki "Etyka w modzie, czyli CSR w przemyśle odzieżowym" (moja obowiązkowa pozycja na wakacje!). Analiza oświadczenia LPP - polskiej firmy zajmującej się projektowaniem i dystrybucją odzieży, właściciela m.in.: Reserved, CroppTown, House, Mohito czy Sinsay - wydanego po katastrofie w Bangladeszu, w związku ze znalezieniem na miejscu tragedii metek jednej z wyżej wymienionych marek, była chyba najbardziej pouczającą częścią kongresu. Choć pokazała niestety złe oblicze świata mody, w którym najczęściej najważniejszy jest pieniądz.

Wszystkie pozostałe prelekcje to również ogromna dawka wiedzy, z którą cieszę się, że mogłam się zetknąć. Samo zaś wydarzenie to wielka nadzieja na to, że prawo mody stanie w końcu w Polsce na nogi i wydepcze sobie silną pozycję. Oby było coraz więcej takich inicjatyw!

UZ